Fodpleje

Alm. fodbehandling og udebeh. omfatter: (ca. 45 min)

• Dejligt opfriskende fodbad
  • Negle klippes, slibes og der renses op under og omkring neglen
  • Hård hud og ligtorne beskæres/fjernes
  • Behandling af nedgroede negle
  • Behandling af fortykkede negle
  • Behandling af hælrevner
  • Afsluttes med negleolie, creme og let fodmassage

Luxus fodbehandling: (ca. 60 min)

• Som ovenstående
  • Peeling af fødder

Kompliceret fodbehandling: (ca. 60 min)

• Meget hård hud (Hyperkeratose)
  • Mange ligtorne eller hælrevner
  • Behandlingstiden overstiger 60 min.

Delbehandling: (max 25 min)

• Neglebehandling
  • Smertende ligtorn eller hælrevne
  • Enkelt symptomgivende område

Lakering af negle, Shellac eller Vinylux:

• Hænder eller fødder
  • incl. let manicure eller pedicure

Fodlidelser

Hård hud:

Under gnidningsmodstand udvikles varme, som huden ikke kan bortlede. Der sker en øget blodgennemstrømning på det område, og cellerne aktiveres til at producere flere celler for at aflede og beskytte huden mod varmen. Hård hud er altså døde hudceller, der dannes for at beskytte den normale hud. Ved normal gang og fornuftigt fodtøj skabes ikke mere tryk og friktion end huden kan klare. Brug aldrig fodfil af stål, friktionsvarmen skaber blot mere hård hud.

Ligtorn:

Er en videreudvikling af hård hud, som skyldes yderligere tryk, pres og friktion. Ligtorn starter lokalt og udgår fra hudens ydre overflade og danner en kegleformet struktur med spidsen indad. Den hårde ligtorn findes oftest i forbindelse med hård hud, eller på trykudsatte steder for eksempel i forbindelse med foddeformiteter. Den bløde ligtorn sidder mellem tæerne – oftest mellem 4 og 5 tå. Den er ikke lige så dyb som den hårde, men begge typer ligtorne kan være meget smertefulde.

Nedgroede negle:

Kan være arvelig betinget, men opstår ofte ved forkert negleklip, forkert fodtøj, ved foddeformiteter som giver forkert gangafvikling. Nedgroede negle kan give infektion i neglefalsen, ved infektion skal man gå til sin læge og få penicillin. Derefter kan man afhjælpe lidelsen med oprensning/ kiling og evt. bøjlebehandling.

Hælspore:

Er smerter på hælballen, som er størst efter hvile og ved gang på hårdt underlag. Lidelsen er en overbelastning af den forreste, mediale del af hælballen. Klinisk minder tilstanden om en inflammation – dog uden bakterier. Der vil ofte være rødme og hævelse. Det er meget vigtigt, man ikke støtter direkte på hælen. Jo før man aflaster hælen, jo hurtigere forsvinder lidelsen, som ellers kan være langvarig.

Neglesvamp:

Skyldes oftest svampen Trichyphyton rubrum. Neglesvamp smitter ikke fra person til person, men kan smitte til naboneglen. Neglen bliver gullig-grå-brunlig, stribet og misfarvet samt kan blive fortykket og misdannet. Infektionen kan opstå hvis der er skade på neglen, og hvis tæerne ofte er udsat for fugt og varme. Man kan behandle svampen med plejende negleolie eller neglespray. God fodhygiejne tilrådes – hyppig strømpeskift, tørre fødder, sundt fodtøj.

Fodsvamp:

Trives bedst i et varmt og fugtigt miljø. Svampen sætter sig i hudfolder og mellem tæerne som et blødt, kløende udslæt. Det er typisk en gærsvamp, og kan da også have en gæret substans og lugt. Fodsvamp kan smitte fra person til person, og man kan behandle den ved lokalmidler, som fås hos din fodplejer/eller i håndkøb på apoteket. Det er vigtigt at holde sine fødder og tæer tørre, hyppig strømpeskift, god hygiejne og bomuldsstrømper anbefales.